particulier
particulier

Geldzorg 1: Ik kan mijn energierekening niet meer betalen, wat nu?

In 2023 maakten veel mensen zich zorgen om de hoge energiekosten in vergelijking met hun inkomen. Door deze kosten konden ze hun energierekening niet of nauwelijks betalen.

“We hoorden het afgelopen jaar vaak dat mensen de verwarming niet aan durfden te zetten, omdat ze bang waren voor een hoge energierekening”, vertelt Kokol. “In huis met jas aan of met een dekentje op de bank en douchen bij de sportclub, zijn maatregelen die mensen dan ook vaak namen. We begeleidden mensen met vragen over energie naar regelingen, zoals het Tijdelijk Noodfonds Energie, of hulp in de buurt.”   

Wil je grip op je energierekening? Ontdek hoe jij energie kan besparen.

Ontdek hoe je grip krijgt op je energierekening

Geldzorg 2: Alles wordt duurder, hoe kom ik hier uit?

Energie, boodschappen, huurprijzen en brandstof: alles werd afgelopen jaar wederom flink duurder. Vaak groeiden de inkomens niet mee en moesten mensen kiezen welke rekeningen ze gingen betalen.

Kokol: “Ook het mijden van kosten hoorden we vaak voorbijkomen. Zoals het uitstellen van zwemles voor de kinderen of het terugleggen van artikelen in de supermarkt. Voor acute hulp verwijzen we mensen vaak door naar buurtkastjes (https://buurtkastjeskaart.nl/). Dit zijn lokale voorraadkastjes waar eten of verzorgingsproducten in staan.”

Heb jij ook het gevoel dat je vastzit met je financiën? Bel gratis en anoniem 0800-8115. We denken graag met je mee.

Geldzorg 3: Als ondernemer worstel ik met het betalen van de Belastingschuld. Wat nu?

Dit jaar vonden steeds meer ondernemers de weg naar Geldfit Zakelijk via website, chat en ons gratis telefoonnummer 0800-8115. Tijdens de coronacrisis bouwden veel ondernemers een schuld op bij de Belastingdienst. Dit jaar moesten zij deze schuld terugbetalen. Door hoge (energie)prijzen en gestegen loonkosten was dit voor veel ondernemers een uitdaging.

“Hier speelden we op in door mensen te verwijzen naar lokale hulporganisaties via gemeenten”, vertelt Kokol. “Maar binnen Geldfit vergroten we ook onze kennis over deze vaak complexe vraagstukken. Dit doen we door samen te werken met partijen als de Belastingdienst. Zo kunnen we ondernemers beter adviseren.”

Lees ook het verhaal van ondernemer Frank.

Ben je ondernemer en wil je grip op je geld? Ontdek wat jij kan doen bij zakelijke betaalachterstanden.

Ontdek wat jij kan doen bij zakelijke betaalachterstanden

Geldzorg 4: Ik ben met pensioen en heb veel moeite om rond te komen.

Ook onder gepensioneerden waren er in 2023 veel geldzorgen. De inkomsten vanuit een AOW stegen niet, terwijl de maandelijkse lasten wel omhooggingen. Hierdoor kwam deze groep mensen in de knel.

Kokol: “Uit gesprekken met ouderen merkten we dat ze het soms lastig vinden om digitale formulieren in te vullen. Daarom verwijzen wij hen meestal naar lokale vrijwilligers binnen een gemeente. Samen kunnen zij de potjes-check invullen en ontdekten ze van welke regelingen zij gebruik kunnen maken.”

Geldzorg 5: Ik kan mijn ziektekosten niet meer betalen en durf niet meer naar de dokter.

De ziektekostenverzekering werd duurder en veel mensen hadden daarom een hoog eigen risico. Hierdoor was hun premie per maand lager, maar durfden zij niet naar een dokter of tandarts vanwege een mogelijk hoge rekening.

“Mensen lopen door met pijn en ouderen hebben soms een slecht passend kunstgebit”, vertelt Kokol. “We verwijzen deze mensen door naar vrijwilligers binnen een gemeente of De VoorzieningenWijzer die meekijkt naar een passende zorgverzekering. Staat deze bijvoorbeeld nog goed ingesteld of kan iemand zich beter aanvullend verzekeren?” 

Geldzorg 6: De kosten van mijn woning zijn te hoog, alleen kom ik niet in aanmerking voor sociale huur.

Veel mensen met een modaal inkomen betalen een hoge huur. Zij verdienen net te veel om in aanmerking te komen voor sociale huurwoning. Dit geldt onder andere voor starters en gezinnen.

Kokol: “We spraken ouders die in lastige situaties zitten. Hun kinderen zijn soms al eind 20, maar wonen nog thuis door krapte op de woningmarkt. Veel ouders willen of durven geen maandelijkse bijdrage te vragen aan de kinderen, maar hebben dit wel nodig om rond te komen.”

Geldzorg 7: Ik ben opgelicht en ik weet niet meer wat ik moet doen.

Datingfraude, investeren in bitcoins en het online kopen van namaakproducten. Op veel manieren werden mensen in 2023 opgelicht.

“Oplichting is een heftig onderwerp”, vertelt Kokol. “Als het je overkomt kan je hier veel last van hebben. We luisteren naar het verhaal en praten met mensen om te kijken welke stappen iemand kan zetten. Zo staan mensen er niet alleen voor.”

Geldzorg 8: Ik heb schulden en nu krijg ik te maken met nog meer kosten.

In 2023 namen mensen ook contact op als zij hun schuld niet konden afbetalen, waardoor hun schuld alleen maar groter werd. In de meeste gevallen ging het om incasso- en gerechtelijke kosten.

“Veel mensen ervaren stress bij het openmaken van brieven”, vertelt Kokol, “waardoor mensen er soms voor kiezen de brieven niet open te maken. Hierdoor wordt hun schuld alleen maar groter. Het is belangrijk om orde op zaken te stellen, zodat je weer overzicht krijgt. In iedere gemeente zijn er organisaties die je hierbij kunnen helpen.”

Heb jij schulden of zorgen over geld? Bel gratis en anoniem 0800-8115, we denken graag met je mee.

Geldzorg 9: Door mijn verslaving heb ik nog meer zorgen over geld. Hoe kom ik hier uit?

In 2023 belden veel mensen met een verslaving, zoals drugs, alcohol of online gokken. Kokol: “We luisteren naar het verhaal en verwijzen door naar hulp. Denk bijvoorbeeld aan het Cruks register waardoor je niet meer op goksites terecht kan. Hiermee neem je jezelf in bescherming.”

Geldzorg 10: Ik heb denk ik recht op toeslagen, maar ik weet niet waar ik moet zijn.

Een toeslag of regeling aanvragen is voor veel mensen niet makkelijk. Door alle verschillende organisaties en gegevens die ze moeten doorgeven, zien zij door de bomen het bos niet meer. Zo liepen ook in 2023 veel mensen (vaak onbewust) inkomsten mis. Ook zijn mensen bang dat ze alsnog geld moeten terugbetalen, waardoor ze de toeslag niet aanvragen.

“Veel bellers vinden het aanvragen van toeslagen of regelingen ingewikkeld of zijn niet digitaal vaardig”, vertelt Kokol. “Regelmatig brengen wij mensen in contact met een vrijwilligersorganisatie of papiercafé in de buurt om te helpen met een check en de aanvraag.”

Wil je ook grip op je geld? Doe de potjes-check en ontdek of jij nog geld laat liggen.

Start de potjes-check

Wat kan jij doen met jouw zorgen over geld?

Heb jij ook zorgen over geld? Bel of chat gratis en anoniem met Geldfit. Ook als jouw vraag of zorg niet in dit lijstje staat. Wij luisteren naar jouw verhaal en denken met je mee. We kunnen je ook in contact brengen met hulp bij jou in de buurt.

Bel met Geldfit

Deze lijst is samengesteld op basis van een rondgang bij het belteam van Geldfit. Medewerkers delen anoniem welke vragen voorbijkomen en wat zij voor mensen konden betekenen. De gesprekken gaan over verschillende thema’s, maar zorgen over geld en ingewikkelde informatie staan centraal.