10 meest voorkomende geldzorgen in 2023 – en hoe je ermee omgaat
2023 was voor veel mensen een pittig jaar. Van hogere energierekeningen tot duurdere boodschappen en belastingschuld bij ondernemers: steeds meer mensen kregen te maken met zorgen over geld. Naast alle bezoekers op geldfit.nl, belden of chatten er in het afgelopen jaar ruim 45.000 mensen met Geldfit. Medewerkers van Geldfit luisterden elke werkdag naar hun verhaal, dachten met hen mee en brachten hen in contact met passende hulp. Met een luisterend oor en praktische tips hielpen zij mensen weer op weg.
Uit de gesprekken bij het landelijk telefoonnummer van Geldfit blijkt dat veel mensen bellen met vragen rondom energiekosten, inflatie en belastingschuld. “Het is belangrijk om zorgen over geld bespreekbaar en inzichtelijk te maken”, vertelt Frederieke Kokol van Geldfit. “We maken daarom elk jaar een top 10 van de meest voorkomende geldzorgen in Nederland. Zo zien mensen dat ze niet alleen zijn en verlagen we hopelijk de drempel om hulp te vragen.”
Heb jij ook behoefte aan iemand die met je meedenkt? Bel gratis 0800-8115 of stel je vraag via de chat.
Top 10 geldzorgen van 2023
- Ik kan mijn energierekening niet meer betalen, wat nu?
- Alles wordt duurder, hoe kom ik hier uit?
- Als ondernemer worstel ik met het betalen van de Belastingschuld. Wat nu?
- Ik ben met pensioen en heb veel moeite om rond te komen.
- Ik kan mijn ziektekosten niet meer betalen en durf niet meer naar de dokter.
- De kosten van mijn woning zijn te hoog, alleen kom ik niet in aanmerking voor sociale huur.
- Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik ben opgelicht.
- Ik heb schulden en nu krijg ik te maken met nog meer kosten.
- Door mijn verslaving heb ik nog meer zorgen over geld. Hoe kom ik hier uit?
- Ik heb denk ik recht op toeslagen, maar weet niet waar ik moet zijn.