particulier
particulier

Vragen en antwoorden

Heb je vragen over Geldfit? Of heb je vragen over hoe de website werkt? Klik dan op een van de onderwerpen hieronder. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Je kunt ook de zoekfunctie gebruiken om op de hele website te zoeken.

Klik direct door naar het onderwerp van jouw vraag:

Noodfonds (10 vragen) De Geldfit Test (10 vragen) Privacy & Toegankelijkheid & Klachten (7 vragen) Contact (6 vragen) Vragen over geldzaken (8 vragen) Over organisatie Geldfit.nl (8 vragen)

Noodfonds

Openen
Wanneer krijg ik de definitieve uitslag van mijn aanvraag bij het Noodfonds?

Als je eerste uitslag van het Noodfonds positief was, dan duurt het minimaal een maand voor deze definitief is. Meer hierover lees je op de website van het Noodfonds.

Openen
Welke organisatie zit achter het Noodfonds?

Dat is de stichting Tijdelijk Noodfonds Energiekosten. Je kunt meer lezen over de stichting op deze website.

Openen
Is er een kans dat ik geld aan het Noodfonds moet terugbetalen?

Nee, je hoeft hiervan niets terug te betalen. Let wel op dat je de bedragen eerlijk invult. Anders kan het gebeuren dat je uiteindelijk wél geld moet terugbetalen.

Openen
Stort het Noodfonds het geld direct op mijn rekening?

Nee. Het Noodfonds maakt het bedrag over naar je energiemaatschappij. Die zorgt dat het geld bij jou terechtkomt. Bijvoorbeeld als een korting op je maandbedrag.

Openen
Worden mijn gegevens opgeslagen?

Je gegevens worden nooit opgeslagen of doorgestuurd naar het Noodfonds zonder jouw toestemming.

Openen
Ik kom volgens de check niet in aanmerking voor het Noodfonds. Wat nu?

Als je vragen hebt over de uitkomst van de Noodfonds-check, neem dan gratis contact op met de hulplijn Noodfonds-check van Geldfit. Je kunt ook de potjes-check doen om te kijken met welke regelingen of toeslagen je meer (vast) inkomen kunt krijgen.

Openen
Kan ik de aanvraag met iemand samen invullen?

Ja, dat kan. Bel of chat met de hulplijn Noodfonds-check om de aanvraag samen te doorlopen.

Openen
Hoelang duurt de aanvraag van het Noodfonds?

Als je alle gegevens bij de hand hebt, dan duurt het ongeveer een halfuur om de aanvraag te doen.

Daarom kun je eerst de Noodfonds-check doen. Deze duurt ongeveer 5 minuten. Zo krijg je advies of het voor jou goed is om de aanvraag te doen.

Openen
Hoeveel geld kunnen potjes mij opleveren?

Dat verschilt per persoon. De VoorzieningenWijzer heeft samen met Geldfit de potjes-check gemaakt. Al 15.000 huishoudens deden eerder een check via De VoorzieningenWijzer. Zij kregen gemiddeld 598 euro extra inkomen per jaar.

De Geldfit Test

Openen
Wat is de Geldfit test?

De test van Geldfit is een anonieme en gratis test. Deze test is gemaakt om jou inzicht te geven in hoe financieel fit je bent. Met financieel fit bedoelen we: je kan iedere maand je rekeningen betalen en houdt genoeg over om van te leven. De uitslag komt direct na het afronden van de test in beeld. De uitslag bestaat uit een persoonlijk advies met concrete tips.

Openen
Voor wie is de test bedoeld?

Voor iedere volwassene (18+) die financieel fit wil worden of blijven.

Openen
Is de test gratis?

Ja, Geldfit is gratis. Het doen van de test en het ontvangen van het advies is gratis. We sturen je alleen door naar gratis hulp.

Openen
Waarom moet ik mijn postcode invullen?

Er zijn veel lokale organisaties actief waar je tips kunt krijgen en regelingen kunt treffen. Daarom willen we graag weten in welke plaats je woont, zodat we je zo goed mogelijk advies kunnen geven. We gebruiken je postcode nergens anders voor.

Openen
Waarom moet ik invullen bij welke bank(en) ik zit?

We willen graag weten bij welke bank(en) je zit, zodat we je een gericht advies kunnen geven. Je gegevens worden en blijven anoniem verwerkt.

Openen
Waarom moet ik invullen bij welke verzekeraar ik zit?

We willen graag weten bij welke zorgverzekeraar je zit, zodat we je een gericht advies kunnen geven. Je gegevens worden en blijven anoniem verwerkt.

Openen
Wat komt er uit de test?

Na het invullen van de test krijg je direct de uitslag. Deze uitslag bestaat uit een persoonlijk advies met concrete tips. Je ziet direct hoe financieel fit jij bent, en krijgt een overzicht waar je terecht kunt voor eventuele hulp om financieel fit te worden.

Openen
Het advies past niet bij mijn situatie. Met wie kan ik het daar over hebben?

Neem dan contact met ons op. Geldfit is via e-mail, telefoon en chat bereikbaar. Je kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 uur en 17.00 uur.

Openen
Kan ik ook een persoonlijk advies krijgen?

Het advies dat je krijgt is een persoonlijk advies, op basis van de antwoorden die jij kiest bij het invullen van de test. Wil je liever iemand persoonlijk spreken? Bel dan gratis het landelijke telefoonnummer 0800-8115

Openen
Het lukt niet om mijn antwoorden te verzenden, wat nu?

Mogelijk heb je een vraag nog niet ingevuld. Probeer het daarom nog een keer. Kom je er niet uit?
Neem contact met ons op via de chat of bel 0800-8115 voor een persoonlijk advies.

Privacy & Toegankelijkheid & Klachten

Openen
Wat gebeurt er met mijn ingevulde gegevens?

De gegevens die je invult in de test worden op anonieme wijze verwerkt. Meer informatie hierover vind je in de privacyverklaring.

Openen
Blijf ik anoniem?

Ja, je blijft anoniem, tot je zelf aangeeft niet meer anoniem te willen blijven. Bijvoorbeeld wanneer je je aan wilt melden voor hulp. De gegevens die je invult in de test worden op anonieme wijze verwerkt. Meer informatie hierover vind je in de privacyverklaring.

Openen
Komen mijn gegevens bij andere organisaties?

Alleen als jij toestemming hebt gegeven voor het doorsturen van jouw aanmelding naar een (hulp)organisatie, dan kunnen wij jouw persoonsgegevens doorgeven aan deze (hulp)organisatie en bij jou informeren of jij door hen geholpen bent. Daarnaast kan een ingeschakelde verwerker toegang hebben tot je persoonsgegevens. Een verwerker is een dienstverlener die in het kader van zijn diensten voor Geldfit.nl ook persoonsgegevens verwerkt. Lees meer in onze privacyverklaring.

Openen
Maakt Geldfit.nl gebruik van cookies?

Ja, wij maken gebruik van cookies om onze website beter te laten werken. Bekijk voor meer informatie onze cookieverklaring.

Openen
Wat doet Geldfit.nl voor een goede toegankelijkheid?

We vinden het belangrijk dat onze website voor iedereen toegankelijk is. Denk hierbij aan teksten die voor iedereen te begrijpen zijn (niveau B1) en een goede weergave van de website voor de verschillende browsers en type apparaten. Maar ook een goede toegankelijkheid voor (kleuren)blinden, slechtzienden doven en slechthorenden. Dit doen we met een goed kleurcontrast, toetsenbordbediening, ondertiteling en voorleesfunctie.

Openen
Hoe gaat Geldfit.nl om met mijn privacy

Jouw privacy vinden wij erg belangrijk en duidelijke informatie is daarvoor onmisbaar. Lees het in onze privacyverklaring.

Openen
Ik heb een klacht. Waar kan ik terecht?

Heb je een tip, een vraag of ben je niet tevreden, dan horen wij het uiteraard graag. Lees meer informatie en hoe jij contact op kan nemen in onze klachtenregeling.

Contact

Openen
Hoe werkt whatsappen met Geldfit?

Je kan met ons appen op je telefoon, tablet of computer. Met de knop Start een gesprek ga je direct naar WhatsApp en kun je beginnen met chatten.

Let op: na 17.00 uur en in het weekend zijn we gesloten. Op maandag t/m donderdag kan je wel een whatsappbericht achterlaten. We antwoorden dan de volgende dag, of na het weekend, vanaf 9.00 uur.

Openen
Blijf ik via WhatsApp anoniem?

Als je een chat met ons start via WhatsApp, zien we je whatsappnaam en telefoonnummer. Verder krijgen we alleen de persoonsgegevens te zien die jij aan ons geeft. Al deze informatie delen we nooit met anderen buiten Geldfit. Als je vraag is opgelost, verwijderen we je informatie.

Wil je graag helemaal anoniem blijven? Gebruik dan onze chat of bel 0800-8115.

Openen
Hoe kan ik contact opnemen?

Geldfit is via e-mail, telefoon en chat bereikbaar. Je kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 uur en 17.00 uur.

Openen
Wanneer kan ik contact opnemen?

Geldfit is via e-mail, telefoon en chat bereikbaar. Je kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 uur en 17.00 uur.

Openen
Waarom verwijst geldfit.nl naar 0800-8115?

0800-8115 kan je gratis bellen als je liever persoonlijk contact hebt en je situatie persoonlijk bespreekt. Ook kan je 0800-8115 bellen als je wilt dat iemand met je meedenkt met het advies dat uit de Geldfit-test komt.

Openen
Waarom verwijst Geldfit Zakelijk naar de Kamer van Koophandel?

Het KVK adviesteam is ingericht om ondernemers te helpen bij het zetten van hun volgende stap. Bijvoorbeeld bij vragen over het testresultaat of wanneer er als ondernemer behoefte is aan een zakelijk advies.

Vragen over geldzaken

Openen
Kan ik bij jullie geld lenen?

Nee, je kunt bij ons geen geld lenen. Een lening heeft invloed op je financiële fitheid. Wil jij weten hoe je er financieel voorstaat en waar jij terecht kan voor eventuele hulp? Doe de test

Openen
Op welke toeslagen heb ik recht?

In Nederland worden er geregeld toeslagen toegekend. Ontdek waar jij recht op hebt en vraag een toeslag aan of zet deze stop. Bekijk meer informatie op Welke toeslagen heb ik recht op?.

Openen
Hoe krijg ik hulp bij mijn financiën?

Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Afhankelijk van jouw persoonlijke situatie verwijzen wij jou door naar de hulp die bij jou past. Lees meer op Hulp bij financiën

Openen
Werkloos en zwanger. En nu?

Begrijpelijk dat je vragen hebt. We hebben de top 3 meest gestelde vragen op een rijtje gezet én beantwoord. Je leest het hier.

Openen
Hoe kan ik het beste mijn studieschuld aflossen?

Omdat aflossen van de studieschuld voor velen best een uitdaging kan zijn hebben wij 7 tips op een rijtje gezet om je studielening en studieschuld af te lossen. Je leest het hier.

Over organisatie Geldfit.nl

Openen
Waarom bestaat Geldfit.nl?

We vinden dat iedereen in Nederland het waard is om financieel gezond te kunnen leven. Daar willen we aan werken door tips te geven hoe je financiële problemen kunt voorkomen. Als je al wel problemen hebt, kunnen we je snel naar de juiste plek voor hulp verwijzen bij jou in de buurt. Dit doen we door mensen met geldzorgen eerder te vinden, te bereiken en te leiden naar de juiste hulp. Dit doen we op onafhankelijke wijze samen met gemeenten, bedrijven en andere partners.

Openen
Maakt Geldfit winst?

Nee, wij maken geen winst. Geldfit is bedoeld om jou te helpen bij je geldzaken. Wij zijn onderdeel van de onafhankelijke stichting NSR zonder winstoogmerk.

Openen
Met wie werkt Geldfit.nl samen?

We werken vanuit de onafhankelijke stichting NSR samen met gemeenten, bedrijven en andere partners zoals de overheid. Dit doen we om mensen met geldzorgen eerder te vinden, te bereiken en te leiden naar de juiste hulp.

Openen
Wat is het verschil tussen Geldfit.nl en Geldfit Zakelijk?

De test van Geldfit is gericht op de particulier. Het advies bestaat uit tips om persoonlijk financieel fit te worden of te blijven.
De test van Geldfit Zakelijk is gericht op de ondernemer. Het advies bestaat uit tips om de onderneming financieel fit te laten worden of te blijven.

Openen
Kan ik werken bij Geldfit.nl?

We hebben op dit moment geen openstaande vacatures. Neem gerust contact met ons op als je interesse hebt. Dit kan door te chatten, te e-mailen of te bellen. Bekijk meer bij contact.

Openen
Hoe kan ik samenwerken met Geldfit.nl?

Heeft jouw organisatie/bedrijf/afdeling ook als doel om mensen financieel fit te houden? En wil je meewerken aan Geldfit? We gaan graag met je in gesprek. Neem contact op met een adviseur van de Nederlandse Schuldhulproute.

Openen
Waar kan ik terecht met persvragen?

Wil je een officieel bericht voor de pers of nieuwsbericht maken over Geldfit? Neem dan contact op met pers@schuldhulproute.nl.