particulier
particulier

Geldzorg #10: Ik heb te maken met loonbeslag. Wat kan ik doen?

Steeds meer werknemers die te maken hebben met loonbeslagen bellen naar Geldfit. Vaak zijn zij door hun werkgever gewezen op Geldfit, omdat ook zij het beste willen voor hun werknemer.

Antoinette vertelt: “Veel werkgevers vinden het lastig om in gesprek te gaan over geldzorgen met medewerkers. Zij verwijzen liever door naar ons. Wanneer mensen bellen, kijken wij welke hulp het beste past. Naast een vrijwilliger of schuldhulp denken we ook creatief mee: is er bijvoorbeeld nog vakantiegeld?”

Geldzorg #9: Ik heb denk ik recht op toeslagen, maar weet niet waar ik moet zijn.

Een toeslag of regeling aanvragen is voor veel mensen niet makkelijk. Door alle verschillende organisaties en gegevens die ze moeten doorgeven zien zij door de bomen het bos niet meer. Zo lopen veel mensen (vaak onbewust) belangrijke inkomsten mis.

“Veel bellers vinden het aanvragen van toeslagen of regelingen een lastige klus die ze uiteindelijk laten liggen. Regelmatig brengen wij mensen in contact met een vrijwilligersorganisatie of papiercafé in de buurt om te helpen met de check en de aanvraag.”

Geldzorg #8: Mijn toeslagen vallen weg nu mijn kind 18 wordt en nog thuis woont

Jongeren blijven door de hoge huurprijzen tegenwoordig langer thuis wonen. Toch komen (met name alleenstaande) ouders hierdoor soms in financiële problemen. Wanneer jongeren zelf een baantje hebben, heeft een ouder soms geen recht meer op toeslagen en vallen inkomsten plotseling weg.

“Als mensen deze situatie nog voor zijn, adviseren we om de missende inkomsten in een nieuw geldplan mee te nemen. Lukt dit niet of zijn er al financiële problemen? Dan brengen we mensen vaak in contact met een vrijwilliger in de buurt om samen een nieuw plan te maken.”

Geldzorg #7: Ik heb de verwarming al uit, maar kan mijn rekeningen niet meer betalen

De verwarming een graadje lager zetten kan vaak prima om nog fijn te wonen. Toch zijn er steeds meer mensen die de verwarming helemaal niet meer aan hebben, omdat ze anders belangrijke uitgaven niet kunnen betalen. Uit nood liggen mensen soms in bed vanwege de kou in huis.

“We merken dat vooral ouderen niet willen klagen en ook niet gewend zijn dat ze ergens recht op hebben. Wij kijken dan mee naar de mogelijkheden. Zo kan een vrijwilliger hen helpen om te ontdekken op welke regelingen zij recht hebben of gaan we op zoek naar energiemaatregelen die gemeenten eventueel aanbieden. Zo staan ze letterlijk niet meer in de kou.”

Heb jij moeite om je energierekening te betalen? Ontdek welke hulp bij jouw situatie past.

Hulp bij energiekosten

Geldzorg #6: Ik heb geen geld meer om eten te kopen. Wat nu?

Energie, water en voedsel: het zijn belangrijke basisbehoeften. Toch vertellen steeds meer bellers dat zij door alle prijsstijgingen geen eten meer kunnen kopen.

“We zien dat steeds meer mensen hun laatste spaargeld opmaken om eten te kunnen kopen. Een schrijnende situatie. We kijken mee en adviseren vaak lokale hulp, zoals een bijzondere bijstand bij de gemeente. Soms zijn er dan toch meer regelingen mogelijk dan mensen denken of kan een vrijwilliger helpen budgetteren.”

Geldzorg #5: Als ondernemer moet ik mijn TOZO-lening terugbetalen, maar dit lukt niet. Wat nu?

Voor veel ondernemers stonden er na de zware coronamaatregelen financiële initiatieven klaar. Nu sommige ondernemers hun TOZO-lening moeten terugbetalen, de gasrekeningen niet meer kunnen betalen en de hele product- of dienstketen duurder is geworden, komen veel ondernemers (opnieuw) in de problemen.

“Ondernemers trekken vaak pas laat aan de bel, omdat ze hun (familie)bedrijf niet zomaar willen opgeven. Wij bieden eerst een luisterend oor, want wij zijn vaak de eersten aan wie zij hun verhaal vertellen. Ook wijzen we ze op de mogelijkheden: er zijn allerlei organisaties die met ondernemers en zzp’ers verder helpen met advies, waardoor ze weer verder kunnen met hun bedrijf.”

Ben je ondernemer en wil je grip op je geld? Ontdek wat jij kan doen bij zakelijke betaalachterstanden.

Hulp bij zakelijke betaalachterstanden

Geldzorg #4: Door online aankopen heb ik opeens een betaalachterstand. Hoe los ik dit op?

Steeds meer studenten bellen met zorgen over geld, omdat ze geen overzicht meer hebben. Vooral door online aankopen, lopen betaalachterstanden onzichtbaar op. Daarnaast krijgen veel studenten geen energietoeslag, waardoor ze in de financiële problemen komen.

“We worden opvallend meer gebeld door jongeren. Systemen lijken niet goed ingericht op jongeren, waardoor zij regelingen missen en minder hebben geleerd met geld om te gaan. Zo kunnen wij ze koppelen aan een online maatje of een vrijwilliger in de buurt om overzicht te krijgen en te kijken of ze tóch ergens recht op hebben. Soms tippen we ook om contact te zoeken met een studentenvakbond of interne begeleiding van hun school.”

Geldzorg #3: Ik kan mijn ziektekosten niet meer betalen, terwijl ik eerder wel rond kon komen.

De ziektekostenverzekering werd duurder en vooral oudere mensen merkten dit flink in hun portemonnee. Een AOW of klein pensioen en gezondheidsproblemen zorgden soms voor plotselinge geldproblemen. Waar zij eerder nog prima konden rondkomen, belden veel ouderen nu voor het eerst.

“Deze mensen hebben nog nooit zorgen gehad om geld en hebben netjes gespaard, maar toch glipt nu alles door de vingers. Wij kijken mee naar hun persoonlijke situatie: vaak kunnen vrijwilligers in de buurt hen ondersteunen. Zoals het uitzoeken van specifieke zorgvragen of het aanvragen van reiskostenvergoeding.”

Geldzorg #2: Ik zit helemaal vast. Alles wordt duurder, hoe kom ik hier nu uit?

Energie, boodschappen, huurprijzen, brandstof: alles werd afgelopen jaar flink duurder. Bellers waren soms moedeloos en voelden zich vastzitten in een onmogelijke situatie. Wanneer wordt alles weer betaalbaar? En wat kan ik nu doen?

“De prijsstijgingen voelden als een historisch dieptepunt, zoveel mensen zaten vast. We kunnen de prijzen niet veranderen, maar mensen wel helpen omgaan met de nieuwe financiële situatie. Zoals de tip om contact te zoeken met de digitale buddy van fiKkS om mee te denken en anders te leren budgetteren.”

Heb jij ook het gevoel dat je vastzit met je financiën? Bel gratis en anoniem 0800-8115, we denken graag met je mee.

Bel met Geldfit

Geldzorg #1: Ik kan mijn energierekening niet meer betalen.

Het afgelopen jaar waren veel bellers ongerust over de stijgende energieprijzen. Er kwamen veel vragen binnen over energietoeslagen. Ook waren er grote zorgen over de verhoogde termijnbedragen: steeds meer mensen konden de energierekening niet meer betalen.

“Wij checken altijd eerst samen de belangrijkste inkomsten en uitgaven. Met dat financiële plaatje adviseren en begeleiden we mensen naar regelingen of hulp in de buurt, zoals de energietoeslag of een energiecoach. Is het aanvragen van de energietoeslag lastig? Dan verwijzen we naar een vrijwilliger. Ook geven we tips om in gesprek te gaan met de energiemaatschappij: vaak is er meer mogelijk dan mensen denken.”

Wil je grip op je energierekening? Ontdek hoe jij energie kan besparen.

Ontdek alle energiebespaartips

Wat kan jij doen met jouw zorgen over geld?

Heb jij ook zorgen over geld? Bel of chat gratis en anoniem met Geldfit. Ook als jouw vraag of zorg niet in dit lijstje staat. Wij luisteren naar jouw verhaal en denken met je mee. We kunnen je ook in contact brengen met hulp bij jou in de buurt.

Bel met Geldfit

Achtergrondinformatie

Deze lijst is samengesteld op basis van een rondgang bij het belteam van Geldfit. Medewerkers delen anoniem welke vragen voorbijkomen en wat zij voor mensen konden betekenen. De gesprekken gaan over verschillende thema’s, maar zorgen over geld en ingewikkelde informatie staan centraal.